Juttuja henkilötunnuksen muuttumisen jälkeen

Nyt on taas menny hetki siitä kun viimeks oon saanu aikaseks jotain kirjotella. Oikeestaan syy tähän hiljaiseloon on ihan siinä ettei oo oikein ollu mitään, mistä ois tänne tullu kirjoteltua.
Nyt kuiteski kelasin kasata tälläsen listan asioista, mitä pitäis tajuta ottaa huomioon kun henkilötunnus muuttuu. Pääasiassa asiat ja tiedot on muuttunu suoraan väestörekisteristä eri paikkoihin ja hommat on hoitunu helposti ilman suurempia ongelmia. Tällä viikolla tuli vastaan kuitenkin myös vähän "hälyttävämpikin" asia, mikä ei sit ollutkaan menny ihan automaattisesti ongelmitta.

Henkilötunnushan mulla vaihtui naisesta mieheksi marraskuun lopulla 2016. Automaattisesti pian tämän jälkeen postista tuli sekä normi kelakortti että eurooppalainen sairaanhoitokortti.
Sotun muuttumisen aikaan olin vielä lukiossa ja olin jo etukäteen "varoittanut", että sotu tulee muuttumaan. Ihan tarkkaan en muista muuttuiko koulun tietoihin sotu rehtorin toimesta vai tuliko tiedot suoraan maistraatista. Joka tapauksessa koulun tietoihin sotun muuttaminen onnistui ilman ongelmia.
Syksyllä olin aiemmin osaalistunut kirjotuksiin vanhan sotun aikana, joten Ytl:ään laitettiin kopio varmuudeksi väestörekisterin otteesta, josta kävi ilmi sotun muuttuminen. Näin varmistettiin, että vanhalla ja uudella sotulla tehdyt kirjotukset "osattiin yhdistää" samalle henkilölle. Tämäkin meni ongelmitta ja nyt keväällä sain ylioppilastodistuksen uudella sotulla ja kaikki tekemäni kirjotukset näkyi siinä ihan niikun kuuluikin!

Pian sotun muuttumisen jälkeen mulle soitettiin Osuuspankista, että olivat saaneet ilmoituksen et mulla on sotu muuttunut ja piti mennä pankkiin tekemään joku uus tunnistautuminen. Kävin sitten pankissa eka tekemässä tunnistautumisen ja sovittiin et meen uudestaan skannauttamaan uuden henkilöllisyystodistuksen sitten kun sellasen saisin. Tammikuulla sitten kun uusi passi tuli, niin kävin sen pankissa skannauttamassa ja homma oli sillä selvä.
Ainoo asia mikä vähän hämmensi oli kun luokan tiliasioita hoidettaessa mulle oli muka tullut kyseisen tilin käyttöoikeus vasta tuolloin kun ensimmäistä kertaa kävin pankissa tunnistautumassa. En siis saanut tietoja luokan tilin asioista ennen tätä päivää, vaikka olin ollut tilin toinen haltija jo syksystä 2015. Tämäkin asia kuitenkin saatiin hoidettua ongelmitta, kun pankissa selitin sotun muutoksesta.
Ihmettelen sitä vielä, että mulle tuli kesän alussa postista automaattinen uusi Osuuspankin pankkikortti, jossa oli "Silja" nimenä. Tämä ei nyt sotuun liity sinällään, mut ihmettelen et edes uuden kortin tullessa ei nimitiedot ole uudet jos ei itse tee pankkiin erillistä ilmoitusta nimitietojen muutoksesta. Asia hoitui sitten kun soittelin pankkiin ja uusi kortti tuli oikealla nimellä postista parin viikon kuluttua tästä.

Mulla on myös S-pankissa käyttötili, mutta sieltä ei soiteltu tai otettu mitään yhteyttä sotun muuttumisen johdosta. S-pankissa oli todistettavasti vielä maaliskuulla väärä sotu tiedoissa, koska Opintopolkuun verkkopankkitunnuksilla tunnistautuessa tiedoissa tuli väärä sotu vastaan.
Soittelin sitten itse S-pankkiin ja menin pankkiin tekemään muutoksen tietoihin. Tietojen muuttaminen sujui ongelmitta tämän jälkeen, mutta ihmettelen edelleen sitä ettei S-pankista otettu mitään yhteyttä samalla tavalla kun otettiin Osuuspankista lähes samantien sotun muuttumisen jälkeen. Onneks ite siis huomasin tuon asian!

Passista mainitsinkin jo äsken, mutta uuden passin hankittua ongelmitta. Muistaakseni poliisiasemalle esitettiin vanha passi ja väestörekisteristä ote, josta kävi ilmi sotun muuttuminen. Tässä ei siis mitään suurempaa ongelmaa.
Ajokortin uusiminen tapahtui Trafilla, jossa täytin hakemuksen ajokortin kaksoiskappaleelle. Trafille oli tiedot päivittyneet suoraan väestörekisteristä, joten niitä ei tarvinnu alkaa muuttelemaan väestörekisterin lapun avulla erikseen. Henkilöllisyys piti kuitenkin todistaa uuden passin avulla ja homma meni ongelmitta. En sit tiiä miten olis menny, jos ei olis uutta passia vielä ollut.

En muista ihan missä tilanteessa kävi seuraava asia ilmi, mut joskus keväällä kuiteskin selvis et uudella sotulla ei löytyny mun ptilastiedoista tietoja vanhan sotun ajalta. Itse myös tarkistin asian omakannasta ja tietoja löytyi vain uuden sotun ajalta. Tästä äite soitteli terveyskeskukseen ja ymmärtääkseni vanhan sotun aikaiset tiedot on nyt "yhdistetty" uuden sotun tietoihin.
Mun mielestä ois aika tärkeetä et tällänen asia olin automaattisesti hoituva asia, koska on aika tärkeetä et potilastiedoista käy ilmi ihan kaikki asiat koko elämän ajalta...
Hieman samaan aiheeseen menee myös se, että sotun muutoksen jälkeen vanhan sotun aikana myönnetyt reseptit ei oo enää voimassa tai ne on uusittava. Tästä johtuen sotun muuttumisen jälkeen otin yhteyttä Taysiin hormonipolille, jossa mulle uusittiin samantien resepti Nebidolle.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä tähän listaukseen vielä se tällä viikolla ilmi tullut asia, josta alussa mainitsinkin.
Sattumalta vähän aikaa sitten lueskelin keittiön pöydällä ollutta vakuutuslaskua, jossa oli listattuna kotivakuutus ja kotitalouden jäsenten tapaturmavakuutuksia. Mun nimee ei kuiteskaan löytyny tästä listasta, vaikka kaikki muut kotitalouden jäsenet oli listattuna ja olin siinä luulossa, että mun tapaturmavakuutus on vielä porukoitten nimissä kun kotona asun.
Äiten kanssa epäiltiin aluks et mun tapaturmavakuutus on loppunu automaattisesti silleen et se on ollu poruloitten nimissä tyyliin sen vakuutuskauden eli viime vuoden loppuun kun täytin 18.
Eilen sit mentiin vakuutusyhtiölle käymään ja alettiin selvitteleen asiaa ja selviskin sellanen, ettei mun henkilätiedoilla löydy minkäänlaista voimassa olevaa vakuutusta tai edes tietoja et mulla ois koskaan mitään vakuutusta ollutkaan. Kyseessä ei myöskään oikein voinut olla mikään automaattinen vakuutuksen loppuminen, koska vanhempien nimissä oleva vakuutus loppuu automaattisesti vasta kun täyttää 20 vuotta. Syy vakuutuksen loppumiselle tai löytymättömyydelle ei siis oikein voi olla mikään muu kun sotun muuttuminen.
Eilen tämä vakuutusasia ei kuiteskaan selvinnyt, että mistä johtuu ettei mulle näy olevan mitään vakuutuksia. Vakuutusyhtiössä selvitellään asiaa ja toivon mukaan homma selviää lähiaikoina. Otettiin varmuudeks mulle eilen sit uus tapaturmavakuutus, joka jää joko voimaan kun asia selviää tai sitten loppuu jos mulle löytyykin joku voimassa oleva vakuutus.
Epäilys on kuitenkin, että oon tässä hengaillu pahimmillaan sotun muuttumisesta lähtien ilman mänkäänlaista vakuutusta. Tiedä sitten kuka ois korvannu ja mitä jos jotain ois sattunu, koska se on ainakin varmaa et itse ei olla mitään vakuutuksia multa lopetettu. Ihmettelen suuresti sitä, ettei vakuutusyhtiöltä olla otettu mitään yhteyttä asian tiimoilta, koska ei mun mielestä oo mitenkään normaalia jos yhtäkkiä vaan joku henkilö katoaa kotitalouden vakuutuslistalta kokonaan ilman että asiakas itse lopettaa vakuutuksen.
Mutta, asia selkenee tässä joskus toivon mukaan ja nyt mulla on vakuutus ja täytyy vaan kiittää onnee, ettei mitään oo kerenny sattumaan tässä ilman vakuutusta hengaillessani.

Muita sotun muutoksen jälkeen tulleita asioita mulla ei nyt äkkiseltään tuu mieleen, mutta ehkä tässä nämä tärkeimmät! Jotenkin ennen sotun muuttumista en ihan käsittäny et se on sellanen tieto, joka ei päivity jokapaikkaan ihan samalla tavalla kun joku muuttunut nimi. Onneks tässä reilun puolen vuoden aikana oon kuiteski saanu aika hyvin kaikkialle uudet henkilötiedot ja pääasiassa hommat on hoitunu helposti!

Lopuks vielä pärstäkuva yas :)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Puolentoista vuoden hiljaiselon päätös

Phalloplastian esikäynti ja ajatuksia tulevasta

Leikkaus siirtyy karvojen takia